Barn som rör sig regelbundet mår bättre, orkar mer, sover
lugnare och tänker snabbare. Vår roll som vuxna är att skapa goda
förutsättningar för rörelse – i skolan och på fritiden.
Barn har ett spontant rörelsebehov och vill gärna röra på
sig på sätt som de tycker är roliga och lustfyllda. Genom att klättra, springa,
rulla, rotera, balansera, åla, stödja, hoppa, kasta och fånga olika saker lär
sig barn använda kroppen på ett funktionellt sätt. Rörelser automatiseras,
balansen förbättras och barnet utvecklar sin förmåga att orientera sig i tid
och rum.
Det är inte bara kroppskontrollen och motoriken som påverkas
positivt av rörelse. Barn som rör sig regelbundet får också ett starkare
skelett och muskler. Motståndkraften ökar mot sjukdomar och stress samt minskar
risken för fetma och välfärssjukdomar som typ 2-diabetes, hjärt- och kärlbesvär
och benskörhet.
Motorisk träning påverkar även ett barns sociala utveckling.
I leken finns ofta rörelse med som en naturlig del. Barn som har ett brett
rörelseregister har lättare att hänga med i lek med kompisar.
Rörelse stimulerar hjärnan. Allsidig och lekfull motorisk
träning stimulerar nervsystemet genom att fler kopplingar mellan kroppens
nervceller bildas. Det betyder att både nervsignalerna från hjärnan till
kroppens alla delar och nervsignalerna mellan höger och vänster hjärnhalva går
snabbare. Mängden kopplingar och synapser mellan våra nervceller påverkar vår
inlärningsförmåga.
Vad gör vi i skolan
och på fritids för att främja rörelse?
Barn har ett spontant behov av rörelse och det uppmuntrar vi
genom att skapa goda förutsättningar för rörelse. Nedan följer exempel från vår
verksamhet.
- Det finns ingen bättre plats att medvetet träna barnens grovmotorik än i idrottshallen och den utnyttjar vi maximalt till lektioner i Idrott och Hälsa samt lekgympa på fritids.
- Vår härliga skolgård uppmuntrar till rörelse. Fri lek på skolgården har barnen under skoldagen på rasterna och efter mellanmålet på fritids.
- Vi har organiserad lek både ute och inne. I leken tränas inte bara motoriken utan även barnens sociala förmåga som att hålla sig till givna regler och samarbeta.
- Både i skolan och på fritids har vi regelbundet återkommande utedagar då vi ger oss ut i naturen. Mer information om dessa kan man läsa i klassernas veckobrev.
Vad kan man göra
hemma?
Se över barnens möjligheter till vardagsmotion och uppmuntra
deras spontana lust till rörelse genom att göra roliga saker tillsammans. Ha
bollar, hopprep m.m. hemma. Bekväma kläder och skor är också viktigt när man
vill uppmuntra till rörelse.
Tips till föräldrar:
- Håll hårt på läggdagstider.
- Ät frukost tillsammans med barnen.
- Om barnen tycker om att sitta vid datorn kan man begränsa stillasittandet genom att kvitta datortid mot lektid ute.
Den som har idéer och vill vara med och påverka vårt
hälsoarbete på Centralskolan är varmt välkommen att höra av sig till läraren Rami Aro, rami.aro@edu.sigtuna.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar